Tramwaj

Z okazji 19 Fląder Festiwal uruchomiona zostanie specjalna linia tramwajowa nr 19. Obsługiwać ją będzie zabytkowy wagon 102Na z 1970 roku z historycznej floty spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Przejazdy flądrowym tramwajem są bezpłatne dla wszystkich pasażerów. Każdy chętny otrzyma pamiątkowy bilet. Historyczny tramwaj dowiezie koncertowiczów z centrum Gdańska do Brzeźna w oba koncertowe dni, tj. 17 i 18 czerwca. 

Wagony typu 102N/Na to pierwsza większa seria przegubowych tramwajów w Polsce. Produkowano je w latach 1967-1973 w wytwórni Konstal w Chorzowie. Do Gdańska trafiło łącznie 55 pojazdów obu serii. Jeden taki pojazd może pomieścić nawet 185 osób. Przełom lat ’60/’70 to prawdziwa rewolucja na gdańskich torach. Pojawiły się wtedy pierwsze wagony przegubowe 102N i 102Na. Wyróżniały się nie tylko długością i nowoczesnym wyglądem, ale przede wszystkim lepszym przyspieszeniem i większym komfortem podróży. 

Pierwsze tramwaje 102Na, dostarczone do Gdańska w 1970 roku, pomalowane były w unikalny schemat z czerwonymi pasami na kremowym tle. Władzy centralnej w PRL te kolory zbytnio kojarzyły się z wcześniejszą epoką, więc docelowo wszystkie wagony przemalowano na schemat z kremowym pasem okien i czerwonymi burtami.

Pasażerowie wspominają 102jki jako wagony bardzo komfortowe. W stosunku do starszych, topornych wagonów generacji N, 102jki oferowały płynniejszą jazdę dzięki skrętnym wózkom jezdnym. Zastosowane zostały wygodne skajowe fotele. Podróżni nie musieli już siłować się z ciężkimi drzwiami, ponieważ 102jki miały je w pełni zautomatyzowane. Przez wielu wspominany jest niepowtarzalny dźwięk wagonów typów 13N i 102N/102Na, w postaci wyjącej przekładni napędowej.

Gdańska historyczna stodwójka ma bogatą przeszłość, ponieważ pierwotnie kursowała po Wrocławiu. W 2009 roku, dzięki staraniom miłośników oraz przychylności Władz Gdańska i Wrocławia, nastąpiła wymiana tramwajów, dzięki której Gród nad Motławą zyskał zabytkowy wagon przegubowy z 1970 roku. Został on upodobniony do pierwszej serii tych pojazdów w Gdańsku. Na przełomie 2020/2021 roku, przy okazji kompleksowej odnowy powłoki lakierniczej, stodwójka zyskała w pełni historyczny wygląd zewnętrzny, wraz z oznaczeniami z epoki WPK GG.